My Year of Rest and Relaxation av Ottessa Moshfegh // bokanmeldelse

My Year of Rest and Relaxation av Ottessa Moshfegh

My Year of Rest and Relaxation av Ottessa Moshfegh er en eksistensiell bok som jeg ikke har lest på lenge og som ikke vil forlate deg likegyldig selv om hele historien handler om ønsket å ta pause og sove i hele året.

Dette er en roman om en ung og navnløs hovedperson som bestemmer at det ville være best om hun kunne ta et års livspause og bare sove. Ikke en dårlig idé tror jeg, siden mange av oss ville ønske å slippe unna litt travel tid på jobben, sover over hjemmeproblemene våre eller bare gå i vinterdvale for å unngå den kalde og mørke tiden. Jeg synes denne ideen er spennende nok til å plukke opp denne boken.
Men så finner vi ut at hovedpersonen er veldig flink, blond, tynn og smart. Hun er nyutdannet fra Columbia, jobber en enkel jobb på et hip kunstgalleri og hun har en leilighet på Upper East Side i Manhattan betalt for, som resten av hennes behov, etter arven. Hvorfor vil hun slippe unna alt dette, i stedet for å glede seg over livet sitt fullt av muligheter og glans?

Å, sove. Ingenting annet kunne noensinne gi meg så glede, slik frihet, kraften til å føle og bevege meg og tenke og forestille meg, trygt fra elendighetene til min våkne bevisste.

Vel, jeg tror dette tydelig viser hva Ottessa Moshfegh mente med å skrive den slags historien. Ingen materielle ting, rikdom og intelligens har makt til å frigjøre oss fra nød og lidelse. Det er ingen unnskyldning for å bli syk, deprimert eller ensom, uansett hvor priviligert man måtte være.
Hun har en venn, Riva, mindre velstående skygge av seg selv, ikke så mager eller smart, men lojal og følsom. Hun har også en kjæreste Trevor som mishandler henne og aldri har ansett henne som en ekte kjæreste, og hun har Dr. Tuttle - en sprø psykiater som gjør hennes pille-popping til det ekstreme. Men mest av alt har hun en sikkerhetspute på arven og trenger ikke å bekymre seg for penger.
Mens jeg leste noen sider, tenkte jeg hva som er poenget med at jeg leste denne historien, hva jeg kan lære fra den. Jeg visste allerede at noen medisiner som var for(e)skrevet av dr Tuttle, var fiktive, og hvorfor det alltid er en god venn som aldri gir opp og prøver sitt beste for å besøke noen som er så egoistisk. Men kanskje er dette hele poenget med denne historien. Å undre seg og å gå dypere ettersom ting som anses som gearing ikke trenger å hjelpe alle. Det er kanskje motsatt, og det er kanskje ikke bare kjedsomhet og ensomhet, det kan være en depresjon som ikke kan kureres. Ingen venner, muligheter og penger kan gi nok motivasjon for å kjempe, og hva annet ville være bedre enn bare å legge dvalemodus. Hvem vet det, kanskje hvis noen av oss ville ha den sjansen til å ta en pause fra livet, ville de komme tilbake mindre elendige og mer skånsomme? Men My Year of Rest and Relaxation er ikke bare å utforske alle disse mulighetene, men det er også gripende øyeblikk, og det er håp på slutten av historien, til tross for hjerteskjærende finale i New York City før 9/11.

Det er tydelig at denne boka ikke er for alle, ettersom den er mørk og grov. Jeg kan ikke si at den er hyggelig å lese, men det er en overbevisende lesning og annerledes enn noe jeg har lest på lenge. Så hvis du er på en måte fascinert av mørke og deprimerte karakterer, tenker at kjedsomhet har en dobbel betydning, og liker å lese om noen gripende temaer så jeg anbefaler deg på det sterkeste å lese My Year of Rest and Relaxation.

Reviewer: Monika Barrera
Date published: 01-01-2018
Publisher: Jonathan Cape, London